Kontakt Us

Projektleder, Konsulent og
Sparringspartner

Få hjælp til Digital

Transformation &

IT-Projekter

 
Der kan være mange forskellige årsager til, at man som virksomhed vil – eller skal, igangsætte et IT-projekt. 
Jeg oplever dog – at der er et par årsager som typisk indgår i stort set alle de projekter som jeg har været involveret i: 
1: Der er ikke et effektivt samspil imellem virksomhedens processer og det IT-system man har. 
2: Den teknologiske platform de nuværende systemer er baseret på er gammel/udateret og bliver ikke vedligeholdt mere. 

Udfordringen for mange virksomheder er imidlertid, at få afklaret hvordan man kommer videre – efter at bevidstheden om at man skal gøre noget er blevet klar…..



                               Det er dén afklaring jeg kan hjælpe med – og den efterfølgende proces..

1: As-Is Procesanalyse

1: As-Is Procesanalyse

For at få en grundlæggende forståelse for de eksisterende processer og opgaver kan det være en god idé af få gennemført en As-Is Procesanalyse.
Dette vil også være med til at sikre, at medarbejderne i virksomheden har en fælles forståelse for processer og aktiviteter i virksomheden samt indenfor hvilke områder at de største udfordringer findes.
2: To-Be Workshop

2: To-Be Workshop

Udgangspunktet for To-Be workshoppen er et Value Stream Mapping diagram *), som blev udarbejdet ifm. gennemførsel af As-Is Proces Analysen.
Gennemførsel af Workshoppen gøres ved, at hver af aktiviteterne gennemgås og diskuteres ift. en fremtidig proces hvor specifikke krav og ønsker gennemgås og afklares.

*) Value Stream Map er en model indenfor Lead Six-Sigma
Rapport fra As-Is / To-Be Analyse & Workshop

Rapport fra As-Is / To-Be Analyse & Workshop

Resultatet af As-Is Analysen & To-Be Workshoppen bliver to rapporter - en overordnet Projektbeskrivelse der beskriver fundamentet og rammerne omkring det nye system der skal implementeres samt en detaljeret kravspecifikation som indenfor hver procesområde beskriver hvilke specifikke krav der er til systemet.

Disse Projektdokumenter er fundamentet og grundlaget for den videre dialog med leverandører i processen om at finde det system der bedst opfylder kravene samt hvilken levernadør der skal implementere systemet.
3: System & Leverandør Valg

3: System & Leverandør Valg

Denne proces bliver lagt mere effektiv når As-Is/To-Be processen er blevet gennemført og projektdokumenterne blevet udarbejdet.
Typisk udvælger man 2-3 leverandører til en videre dialog, hvor grundlaget for dialogen netop er disse dokumenter.
4: Implementering

4: Implementering

Processen omkring implementering af IT-systemet kan være meget forskellige - afhængig af det system der implementeres.
Data-konvertering er oftest et vigtigt område og også tidmæssigt en krævende opgave - da der måske er behov for at gennemgå væsentlige masterdata for at få optimeret disse.
En tidsplan på 6-9 måneder er ikke unormal og det bør generelt undgås at have for lange projekter.
5: Go-Live

5: Go-Live

Når man endelig går i drift med det nye systemet er det vigtigt at der i de efterfølgende uger/måneder er et beredskab der kan hjælpe med eventuelle problemer der opstår.
Typisk taler man om en HyperCare periode - varigheden af denne proces afhænger meget af hvilket system der implementeres.
Det bør også vurderes at hvis større problemer/nye ønsker opstår, at disse udskydes til en fase-2.